www.pietrzejowice.ovh.org


www.kuratorium.krakow.pl

Kontakt




Świadek przemocy

Świadek przemocy




Jesteś świadkiem przemocy?

  • Nie milcz!,
  • Czy wiesz jak ofiara się czuje?
    No właśnie nie wiesz. Uwierz, że nie jest szczęśliwa.
  • Chciałbyś być w jej skórze?
    Na pewno nie!
  • Więc na co czekasz?
    Pomóż! Zostań przyjacielem, a nie wrogiem!
  • Zaprzyjaźnij się z kimś,
  • Co powinieneś zrobić?
    Zareagować.
  • Jak?
    Powiedz o tym komuś.





Unikaj:

  • Oceniania sprawcy (np. przez takich jak ty nie można się tu czuć bezpiecznie; ty bandyto)
  • Udowadniania, że nie wiesz, co się dzieje (np. Co wy tu robicie? Co tu się dzieje?)
  • Łagodzenia sytuacji, obracania w żart (np. chłopaki no już przestańcie macie zabawy jak przedszkolaki…)
  • Długich wypowiedzi
  • Moralizowania
  • Agresji fizycznej (nie staraj się samemu wymierzyć sprawiedliwości, nie popychaj, nie szarp)
  • Straszenia, grożenia (np. następnym razem to dopiero zobaczysz, jak jesteś taki mocny to może ze mną spróbujesz)
  • Wchodzenia w rolę sprawcy (a jak ja bym ci tak zrobił to jakbyś się czuł, to może my się z ciebie pośmiejemy)





Powiedz:

  • Opisz zachowanie (np. nie jest w porządku, że przezywasz Jacka; wypchnąłeś go z kolejki -tak nie wolno)
  • Nazwij to, co widzisz (np. uderzyłeś go, pokazałaś jej obraźliwy gest)
  • Wyprostuj się, mów poważnie, zdecydowanym tonem, patrz na sprawcę
  • Używaj krótkich, jasnych komunikatów, nazwij zachowania (np. widzę, że go obrażasz to jest agresja)
  • Powołuj się na zasady i normy (u nas w szkole się nie przezywamy, mamy taką zasadę, że nie bijemy innych)
  • Stań między sprawcą i poszkodowanym, nie pozwól na kolejne zachowania agresywne
  • Powiedz o konsekwencjach (jeśli nie przestaniesz pójdziemy po nauczyciela i będziesz ukarany)
  • Powiedz sprawcy, co czuje druga osoba (to go bolało, jest jej przykro, mógł się poczuć odrzucony, itp.)




Copyright © 2009 SP Pietrzejowice               by M. Skorupa